2015 belooft voor huizenbezitters betere tijden

Voor huizenbezitters en huizenkopers heeft 2015 enkele voordelen in petto, tegenover een enkele tegenslag. De voordelen betreffen de BTW voor verbouwingen, de renteaftrek van restschuld, aftrek dubbele hypotheekrente. Domper is de eigen woning schenking.

Termijn verlaagd BTW tarief voor verbouwingen verlengd
U kunt een half jaar langer profiteren van het lage BTW-tarief – 6% – voor verbouwingen, namelijk tot 1 juli 2015.
Voorwaarde voor het in aanmerking komen voor het voordelige BTW-tarief voor verbouwingen is dat u het huis minimaal twee jaar bezit. Onder verbouwingen wordt verstaan vernieuwen, vergroten, herstellen, vervangen (van delen van het huis). Het lage tarief is alleen van toepassing op arbeidskosten van aannemers en hoveniers en niet op de materialen. Ook onder het lager BTW tarief vallen de architectenkosten voor het vervaardigen van bouwtekeningen. Houdt er rekening mee dat de werkzaamheden vóór 1 juli 2015 moeten zijn afgerond. Wordt dat later, dan betaalt u gewoon het hoge tarief van 21%.
Verlenging termijn aftrek rente van restschuld
Veel huizenverkopers verkopen hun huis of hebben hun huis verkocht tegen een lagere prijs dan de hypotheekschuld die nog op de woning rust(te). Er bestaat hiervoor al een gunstige regeling dat u de restschuld nog tien jaar lang mag aftrekken van de inkomstenbelasting. Die regeling wordt verlengd tot vijftien jaar. Tot en met 31 december 2014 kunt u daar bovenop nog profiteren van de mogelijkheid om (een deel van) de restschuld af te lossen met een eigenwoningschenking van uw ouders of derden.
Dubbele hypotheekrente vanwege het hebben van twee huizen, wordt langer aftrekbaar.
Er zijn ook tal van huizenbezitters die na aankoop van een nieuw huis hun oude huis nog niet hebben verkocht. Tot nu toe mocht de hypotheekrente op het oude huis nog twee jaar van de inkomstenbelasting worden afgetrokken. Die termijn wordt opgerekt naar drie jaar. Bovendien hoeft u over uw oude huis geen eigenwoningforfait meer op te geven in uw belastingaangifte.
Teveel goed nieuws is u niet gegund. Domper op dit alles is dat de gunstige eigenwoningschenking van € 100.000 niet wordt verlengd en per 1 januari 2015 is afgelopen. Wie nog wil profiteren, moet haast maken.
Wilt u meer weten over de juridische mogelijkheden om geldende regelingen rond het kopen, verkopen en bouwen of verbouwen van een huis toe te passen? Bel ons voor het maken van een afspraak.