Belastingdienst betaalt mee aan schenking

Ondanks de economische recessie geven Nederlanders steeds meer en vaker aan goede doelen. Er zijn interessante mogelijkheden als u meer dan eens schenkingen doet aan hetzelfde goede doel. De Belastingdienst betaalt namelijk mee bij uw donatie aan het goede doel van uw keuze.

Misschien bent u al donateur van een goed doel, misschien denkt u er over na om dat te worden. Voor giften die u elk jaar doet, is er een interessante mogelijkheid om twee vliegen in één klap te slaan. Tegelijkertijd kunt u het goede doel van uw voorkeur ondersteunen en een belastingvermindering realiseren.

U kunt uw donatie doen in de vorm van een zogenaamde periodieke gift. De aftrekmogelijkheden voor periodieke giften zijn ruimer dan voor gewone giften. Periodieke giften zijn namelijk 100% aftrekbaar. Voor periodieke giften geldt geen drempelbedrag en geen maximum. De belasting betaalt dus een groot gedeelte van uw gift, extra voordelig dus.

Als u de schenking doet in een notariële akte, worden uw schenkingen volledig aftrekbaar van uw belastbaar inkomen. De Belastingdienst betaalt u dus een gedeelte van de schenking terug, dat afhankelijk van uw leeftijd en inkomen kan oplopen tot maximaal 52%. Tegelijkertijd is het door u gekozen goede doel voor langere tijd verzekerd van uw financiële ondersteuning.

Er zijn wel een paar voorwaarden verbonden aan deze fiscale aftrekbaarheid:

1. de schenking moet worden afgesproken in een notariële akte;

2. de aftrekbaarheid geldt alleen voor een schenking aan een door de Belastingdienst erkende goededoelinstelling (een zgn. ANBI);

3. u schenkt voor de komende vijf jaar een vast en gelijk bedrag aan de ANBI;

4. in uw aangifte inkomstenbelasting geeft u het jaarlijks aan de ANBI uitbetaalde bedrag op als ‘periodieke gift’.

De Belastingdienst lijkt de voorwaarde van de notariële akte te willen afschaffen. Het is nog niet duidelijk of dat doorgaat. Als dat zou gebeuren, blijft het beslist verstandig de schenking toch in een notariële akte vast te leggen.

Allereerst is de notariële akte een ijzersterk bewijsstuk; u krijgt achteraf geen discussie over bijvoorbeeld de datum van de schenking of het bedrag en de overige voorwaarden. Bovendien, schenkingen moet u niet zo maar doen; het is aan te raden hiervoor een schenkingsprogramma op te stellen en daarbij gebruik te maken van de schenkbelastingvrijstellingen.
Bij deze vorm van schenken gaat u bovendien verplichtingen aan voor de komende vijf jaar. Het is dan belangrijk dat u er goed over geadviseerd wordt.

De notaris is dè deskundige op het gebied van schenkbelasting. Wilt u over dit onderwerp meer weten? Bel ons of klik op de link onder het kopje “Meer informatie” en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.