Regels voor giftenaftrek geactualiseerd

Het ministerie van Financiën heeft de criteria waaronder u in aanmerking komt voor giftenaftrek van de inkomstenbelasting geactualiseerd. De aanpassingen hebben betrekking op giften die aan een ANBI-instelling worden gedaan via een onderhandse (niet-notariële) schenkingsakte.

Het kan voorkomen dat gedurende de looptijd van een schenkingsovereenkomst de schenker overlijdt. Als in de overeenkomst staat vermeld dat de resterende termijnen dan in een keer worden uitgekeerd, is er geen sprake meer van een periodieke gift. Er wordt dan niet meer voldaan aan het onzekerheidsvereiste. Een gift kan alleen nog als periodieke gift worden beoordeeld als de resterende termijnen aan de ontvangende instelling zijn gelegateerd.
Wat gebeurt er met de aftrekbaarheid van uw gift aan een instelling waarvan de ANBI-status (algemeen nut beogende instelling) door de Belastingdienst is ingetrokken? Zolang de instelling als ANBI in het ANBI-register staat vermeld kunt u de gift gewoon van de inkomstenbelasting aftrekken.
Vorig jaar plaatste de Belastingdienst modelovereenkomsten voor een onderhandse schenkingsakte op zijn website. Dat heeft volgens het ministerie de indruk gewekt dat giften die zijn gedaan voordat de overeenkomst tot stand kwam gepubliceerd, als periodieke gift zouden mogen worden afgetrokken van de inkomstenbelasting. Voor het ministerie is dit reden om giften in 2014, die daarna in datzelfde jaar in een notariële of onderhandse schenkingsakte zijn vastgelegd, toch als periodieke gift te beoordelen en aftrek voor de inkomstenbelasting goed te keuren.
Wilt u meer weten over de te volgen regels om voor giftenaftrek in aanmerking te komen? Bel ons voor het maken van een afspraak.